Επίτροπος Πληροφοριών

Επίτροπος Πληροφοριών


    1. Σε τι αποσκοπεί ο Νόμος αυτός;

    Ο Νόμος αυτός αποσκοπεί στην ενίσχυση της διαφάνειας, της λογοδοσίας και του ελέγχου των πράξεων της Διοίκησης. Για τους σκοπούς αυτούς, ο Νόμος υποχρεώνει τις Δημόσιες Αρχές να δημοσιεύουν στις ιστοσελίδες τους χρήσιμες πληροφορίες. Επίσης, καθιερώνει διαδικασίες έτσι ώστε οι πολίτες να μπορούν να ζητούν και να λαμβάνουν, υπό προϋποθέσεις, πληροφορίες που δεν είναι δημοσιευμένες, με ή χωρίς την καταβολή κάποιου τέλους.


    2. Που μπορώ να βρω πληροφορίες;

    Στην ιστοσελίδα κάθε δημόσιας Αρχής θα υπάρχουν δημοσιευμένες πληροφορίες που μπορεί να χρειάζεται ο πολίτης, για να ασκήσει έλεγχο στην Αρχή. Επίσης, στην ιστοσελίδα θα υπάρχουν και πληροφορίες για το πώς ένας πολίτης μπορεί να υποβάλει αίτημα για να λάβει πληροφορίες που δεν είναι δημοσιευμένες.


    3. Τι θεωρείται δημόσια Αρχή;

    Δημόσια Αρχή μπορεί να είναι, μεταξύ άλλων, οποιοσδήποτε οργανισμός του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ημικρατικός οργανισμός ή οργανισμός που ανήκει στο κράτος ή τελεί υπό τον έλεγχο του κράτους, οργανισμός κοινής ωφελείας ή τοπικής αυτοδιοίκησης και κάθε άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου.


    4. Η δημόσια Αρχή είναι υποχρεωμένη να μου δώσει ό,τι πληροφορίες ζητήσω;

    Όχι. Ο Νόμος προβλέπει κατηγορία Απόλυτων Εξαιρέσεων, οι οποίες δεν παρέχονται από την Αρχή, με οποιοδήποτε τρόπο, όπως παραδείγματος χάριν:
    Πληροφορίες στις οποίες ο αιτητής έχει πρόσβαση μέσω άλλων μεθόδων
    Πληροφορίες που σχετίζονται με ή παρέχονται από την Αστυνομία, την Κ.Υ.Π. και την Εθνική Φρουρά
    Δικαστικά αρχεία
    Κοινοβουλευτικές πληροφορίες
    Πληροφορίες που δόθηκαν υπό τον όρο της εμπιστευτικότητας, εχεμύθειας ή επαγγελματικού απορρήτου


    5. H δημόσια Αρχή είναι υποχρεωμένη να μου επιβεβαιώσει εάν κατέχει ή όχι τις ζητούμενες πληροφορίες;

    Κατά κανόνα ναι. Ωστόσο, δεν υφίσταται υποχρέωση επιβεβαίωσης ή άρνησης κατοχής πληροφοριών, αν αυτή αποκάλυψη θα είχε ως αποτέλεσμα να πλήξει το Δημόσιο Συμφέρον.


    6. Μπορεί μια Αρχή να αρνηθεί να δώσει αντίγραφο ενός εγγράφου επειδή και μόνο είναι απόρρητο, εμπιστευτικό κλπ;

    Η διαβάθμιση αυτή διέπεται από κανονισμούς της Εθνικής Αρχής Ασφάλειας, που πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν από τις Δημόσιες Αρχές όταν εξετάζουν αιτήματα πρόσβασης, μαζί με τις απόλυτες εξαιρέσεις που προβλέπει ο Νόμος.


    7. Μπορώ να ζητήσω πληροφορίες που αφορούν αποκλειστικά εμένα;

    Όχι. Το δικαίωμα αυτό ασκείται σύμφωνα με τις πρόνοιες του Άρθρου 15 του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και του εναρμονιστικού Νόμου 125(Ι)/2018.


    8. Μπορώ να λάβω πληροφορίες που αφορούν αποκλειστικά σε άλλο πρόσωπο;

    Ο Νόμος προβλέπει ότι το δικαίωμα πρόσβασης του κοινού σε δημόσια έγγραφα συμβιβάζεται με το δικαίωμα προστασίας των προσωπικών δεδομένων και το δικαίωμα προστασίας της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής. Αν κάποια πληροφορία παραβιάζει τα δικαιώματα άλλου προσώπου, δεν μπορεί να δοθεί.


    9. Μπορώ να ζητήσω πληροφορίες για εμπορική εκμετάλλευση;

    Όχι. Το θέμα αυτό ρυθμίζεται από άλλες Νομοθεσίες όπως τον περί της Περαιτέρω Χρήσης Πληροφοριών του Δημόσιου Τομέα Νόμο του 2015.


    10. Σε ποια μορφή μπορώ να λάβω τις ζητούμενες πληροφορίες;

    Οι ζητούμενες πληροφορίες μπορεί να ζητηθούν και να ληφθούν σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, αν είναι διαθέσιμες σε αυτές τις μορφές, με επιθεώρηση ενός φακέλου ή με περίληψη που συνοψίζει τις πληροφορίες που ζητούνται.


    11. Μπορεί η δημόσια Αρχή να επιβάλει τέλος για την παροχή κάποιων πληροφοριών;

    Η δημόσια Αρχή μπορεί να επιβάλει εύλογο τέλος για την παροχή πληροφοριών, του οποίου το ύψος και η μέθοδος υπολογισμού, καθορίζεται σε Κανονισμούς ή από ειδική Νομοθεσία. Οποιαδήποτε Αρχή επιθυμεί να καθορίσει τέλη, θα πρέπει να αποταθεί στην Επιτροπή Τελών, στο τηλέφωνο 22602270 για καθοδήγηση.


    12. Πώς μπορώ να υποβάλω αίτημα για πρόσβαση σε πληροφορίες;

    Αν οι πληροφορίες δεν υπάρχουν αναρτημένες στον ιστότοπο της δημόσιας Αρχής, τότε το αίτημα υποβάλλεται γραπτώς προς τη δημόσια Αρχή μέσω συμβατού ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Αν το αίτημα αφορά σε πληροφορίες που κατέχει άλλη αρμόδια Αρχή, η παραλήπτρια Αρχή παραπέμπει τον αιτητή σε αυτήν.


    13. Τι πρέπει να περιλαμβάνει το αίτημα μου;

    Το αίτημα πρέπει να περιέχει το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας του αιτήτη και περιγραφή των πληροφοριών που ζητούνται. Επίσης, μπορεί να αναφέρει τον τρόπο που ο αιτητής επιθυμεί να λάβει τις πληροφορίες, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, με θεώρηση ενός φακέλου ή με γραπτή απάντηση που συνοψίζει τα όσα αιτείται. Είναι σημαντικό όπως το αίτημα είναι όσο πιο συγκεκριμένο γίνεται έτσι ώστε η δημόσια Αρχή να εξυπηρετήσει τον αιτητή χωρίς καθυστέρηση και επί σκοπού.


    14. Πόσο χρόνο έχει η δημόσια Αρχή για να μου απαντήσει;

    - Η Αρχή έχει προθεσμία 30 ημερών από την ημερομηνία παραλαβής του αιτήματος για ν’ ανταποκριθεί στο αίτημα, εκτός αν ειδικός Νόμος/Κανονισμός προβλέπει μεγαλύτερη χρονική περίοδο.
    - Αν για την παροχή των ζητούμενων πληροφοριών προβλέπεται κάποιο τέλος, η προθεσμία των 30 ημερών ξεκινά από την ημερομηνία καταβολής του τέλους.
    - Αν το αίτημα δεν είναι συγκεκριμένο και η Αρχή έχει ζητήσει διευκρινίσεις, η προθεσμία των 30 ημερών ξεκινά από την ημερομηνία παραλαβής των διευκρινίσεων.


    15. Αν θεωρώ ότι η απάντηση της Αρχής δεν με ικανοποιεί, μπορώ να υποβάλω παράπονο;

    Ναι. Το παράπονο υποβάλλεται προς την Επίτροπο Πληροφοριών που είναι σήμερα η κα Ειρήνη Λοϊζίδου - Νικολαϊδου. Το παράπονο μπορεί να υποβληθεί όταν, μεταξύ άλλων, δημόσια Αρχή:
    - παραλείπει να ενημερώσει τον αιτητή αν κατέχει τις ζητούμενες πληροφορίες ή όχι,
    - αναιτιολόγητα αρνείται να παράσχει πληροφορίες που κατέχει,
    - επικαλείται καταχρηστικό ή έκδηλα παράλογο αίτημα,
    - ζητά καταβολή τέλους κατά παράβαση του σχετικού Νόμου/ Κανονισμού και
    - δεν έχουν τηρηθεί οι χρονικές προθεσμίες που προβλέπει ο Νόμος.


    16. Πώς μπορώ να υποβάλω παράπονο;

    Το παράπονο υποβάλλεται σε καθορισμένο έντυπο που είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Γραφείου της Επιτρόπου Πληροφοριών.


    17. Τι μπορεί να κάνει η Επίτροπος για το παράπονό μου;

    Η Επίτροπος έχει εξουσία:
    - να διενεργήσει επί τόπου έλεγχο,
    - να καλέσει την δημόσια Αρχή να υποβάλει απόψεις,
    - να διατάξει τη λήψη προσωρινών μέτρων για διασφάλιση της πρόσβασης σε πληροφορίες,
    - να απαιτήσει με ειδοποίηση προς την δημόσια Αρχή οποιεσδήποτε πληροφορίες για να εξακριβώσει τη συμμόρφωσή της και
    - να εκδώσει Απόφαση δεσμευτική για την δημόσια Αρχή.


    18. Μπορώ να ασκήσω προσφυγή στην Απόφαση;

    Ναι. Επηρεαζόμενο πρόσωπο μπορεί να ασκήσει προσφυγή εναντίον Απόφασης της Επιτρόπου, ενώπιον του Διοικητικού Δικαστηρίου, εντός 75 ημερών από την ημερομηνία που θα λάβει γνώση του περιεχομένου της απόφασης.


    19. Αν έχω ερωτήματα για την άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης, πού μπορώ να τα υποβάλω;

    Τα ερωτήματα υποβάλλονται στην οικεία δημόσια Αρχή, η οποία έχει υποχρέωση να παράσχει βοήθεια και συμβουλή στο πλαίσιο του ευλόγως δυνατού, σε πρόσωπο που προτίθεται να υποβάλει ή έχει ήδη υποβάλει σ’ αυτήν αίτηση για παροχή πληροφοριών.


    20. Είναι η Δημόσια Αρχή υποχρεωμένη να διατηρεί αρχείο καταγραφής αιτημάτων;

    Στο πλαίσιο της διαφάνειας, της λογοδοσίας και του ελέγχου των πράξεων της Διοίκησης, η κάθε Δημόσια Αρχή αναμένεται ότι θα πρέπει να διατηρεί αρχείο καταγραφής των αιτημάτων που υποβλήθηκαν ενώπιον της.



Back To Top